אוזניים בולטות לתינוק

img

אוזניים בולטות מוגדרות כמצב שבו אפרכסות האוזניים בולטות יתר על המידה בצידי הראש ומזדקרות בזווית גדולה מ-35 מעלות וב-20 מ״מ או יותר. במאמר זה נפרט על אוזניים בולטות לתינוק, ולגבי כיצד ומתי מומלץ לטפל בהן בהליך כירורגי.

מה גורם להופעת אוזניים בולטות לתינוק?

ישנם שלושה גורמים עיקריים להיווצרותן של אפרכסות בולטות:

  1. היעדר כפל אנטיהליקס – זוהי הסיבה השכיחה ביותר. הדבר מתבטא בהליקס בולט מהרגיל, משום שהאוזן לא מקופלת מספיק.
  2. קונכייה/כוסית עמוקה – מצב שבו הקונכייה הסחוסית עמוקה יתר על המידה, ולמעשה דוחפת את האפרכסת הרחק מצידי הראש.
  3. בלט תנוך.

חשוב להדגיש כי במקרים מסוימים האוזניים הבולטות ייגרמו כתוצאה מגורם אחד, ולעתים הן יהיו תוצאה של כמה גורמים. לרוב המצב מתבטא באופן דו-צדדי , אך הוא בהחלט יכול להופיע גם באופן חד-צדדי וא-סימטרי.

מתי מומלץ לטפל באוזניים?

למרות שאוזניים בולטות יכולות להופיע כבר מהלידה, ההמלצה הרווחת היא להמתין עד גיל 6, כאשר האוזניים מגיעות לגודלן הכמעט סופי (95%). לכן, חופשת הקיץ שלפני תחילת כיתה א׳ היא לרוב תזמון מומלץ לניתוח. בתינוק ניתן להניח סד בשבועיים הראשונים לחיים, ולנצל את האסטרוגן המצוי בדמו של התינוק מהאם, על מנת לעצב את האוזניים, מאחר שהסחוס יותר בר עיצוב בזכות אותו אסטרוגן.

כיצד ניתן לטפל במצב של אוזניים בולטות?

היום קיימות טכניקות כירורגיות מתקדמות לטיפול באפרכסות בולטות. במצב של אוזניים בולטות בשל היעדר כפל אנטיהליקס, ד״ר בנקלר פיתחה פתרון ייחודי של יצירת הכפל החסר באמצעות תפרים בלבד. כמו כן, באמצעות התפרים ניתן גם להצמיד את האוזניים, ולהקטין את הזווית בינן לבין הראש. גם במקרים של קונכייה עמוקה, השיטה הייחודית של ד״ר בנקלר כוללת תיקון באמצעות תפרים בלבד, ללא הסרה של סחוס. טכניקה זו מפחיתה סיכון להיווצרות עיוות במראה האוזן (שעלול להיווצר לאחר כריתת סחוס). גם הצמדה של התנוך ניתן לבצע באמצעות תפרים. כדאי לדעת כי מכיוון שתיקון האוזניים נעשה בתפרים בלבד, הניתוח הוא הפיך.

ד״ר מיכל בנקלר בכירורגיה פלסטית ואסתטית, עם התמחות-על בפלסטיקה של תינוקות וילדים. לקביעת פגישת ייעוץ לצורך תיאום ציפיות ותכנון הניתוח אצל ד״ר בנקלר – התקשרו למספר בראש העמוד.

הקודם   הבא

ניתוח לתיקון שפה שסועה: כל מה שחשוב לדעת

שפה שסועה (באנגלית Cleft Lip), היא מום מולד, המופיע אצל אחת לכל...

להמשך קריאה
ניתוח לתיקון שפה שסועה

שומה בעור: מתי היא מסוכנת?

שומות נחלקות לשתי קבוצות עיקריות: שומות מולדות ושומות נרכשות (המופיעות בהמשך החיים)....

להמשך קריאה
שומה בעור