שומה בעור: מתי היא מסוכנת?

img

שומות נחלקות לשתי קבוצות עיקריות: שומות מולדות ושומות נרכשות (המופיעות בהמשך החיים). בעוד שהסיכוי של שומה נרכשת להפוך לממאירה הוא נמוך במיוחד, שומה מולדת בהחלט עלולה לעבור התמרה למלנומה (סוג של סרטן עור). אז מתי שומה בעור עלולה להיות מסוכנת ואיך נדע אם יש צורך להסיר אותה? נענה על הכל במאמר הבא.

מהי שומה בעור?

שומה פיגמנטרית היא נגע בעור, שנוצר כתוצאה מגידול יתר (שפיר) של תאים מלנוציטריים ייחודיים, בעלי יכולת לייצר את הפיגמנט מלנין. ישנם שני סוגים של שומות פיגמנטריות: נרכשות ומולדות, האחרונות הן הסוג שלרוב מצריך טיפול למניעת הפיכתן לסרטניות. לצד זאת, חשוב לדעת כי לא תמיד ניתן לצפות אם ומתי שומה תהפוך למלנומה, לכן בשני סוגי השומות מומלץ תמיד להישאר במעקב.

מהי שומה מולדת?

שומות מולדות הן שומות המופיעות בלידה, ושכיחותן עומדת על כאחוז אחד מהיילודים. נהוג לחלק את השומות המולדות לשלושה סוגים, לפי גודלן:

  • שומה קטנה – עד 1.5 ס״מ.
  • שומה בינונית – גודלה בין 1.5 ל-20 ס״מ.
  • שומה ענקית – מעל 20 ס״מ. שומות אלה נחשבות נדירות ומופיעות באחד מכל 20 אלף יילודים.

 

מתי שומה בעור הופכת למסוכנת?

בשומות מולדות יש כאמור סיכון התמרה למלנומה ממארת. משמעותה של התמרה היא שינויים בדנ״א של התא, שהופכים אותו לסרטני. סיכון ההתמרה של שומה מולדת לסרטן עור מסוג מלנומה הוא אחת הסיבות העיקריות להסרתה, אך במקרים רבים הסיבה להסרה היא גם אסתטית, שכן שומות משתנות עם הזמן; הן משנות את צבען, מתעלות על פני העור ולעתים אף מצמיחות שיערות. בשומה מולדת קטנה-בינונית סיכון ההתמרה הוא כ-1%, ובשומה מולדת ענקית הסיכון גבוה יותר ועומד על כ-3-5%.

מתי מומלץ להסיר שומה מולדת?

אם מדובר בשומות גדולות באופן משמעותי לרוב נמליץ על הסרתן בשלב מוקדם, בשל הסיכון להפיכתן לגידול סרטני. באופן כללי, חשוב לדעת כי ההחלטה על הסרת שומה נעשית לאחר אבחון, ובהתאם לסיכון הפיכתה לממאירה, כמו גם על סמך מידת המטרד האסתטי שהיא מהווה, גיל המטופל/ת ופרמטרים נוספים המובאים בחשבון על ידי הרופא/ה.

 

ד״ר מיכל בנקלר היא מומחית בכירורגיה פלסטית ואסתטית, בעלת התמחות-על בפלסטיקה של ילדים וניסיון רב בהסרת שומות מולדות אצל ילדים ומבוגרים כאחד. למידע נוסף על ההליך וקביעת פגישת ייעוץ אצל ד״ר בנקלר – התקשרו למספר בראש העמוד.

הקודם   הבא

אוזניים בולטות לתינוק

אוזניים בולטות מוגדרות כמצב שבו אפרכסות האוזניים בולטות יתר על המידה בצידי...

להמשך קריאה
אוזניים בולטות לתינוק

מתיחת בטן אחרי לידה

היריון הוא תקופה מיוחדת בחייה של אישה, הכרוכה בשינויים רבים, פיזיים ונפשיים....

להמשך קריאה
מתיחת בטן אחרי לידה