חך שסוע: למה זה קורה ואיך מטפלים?

img

חך שסוע הוא פתח בתקרת הפה, הנגרם בשל סגירה לקויה של החך בזמן התפתחות העובר ברחם האם. החך השסוע יכול להתבטא רק בחך הקשה (בחלקו הקדמי של תקרת הפה) או רק בחך הרך (חלקו האחורי של גג הפה, שבקצה שלו נמצא הענבל) או בשניהם.

למה זה קורה?

חך שסוע הוא מום מולד, שלרוב מתרחש בשלב מוקדם של ההתפתחות העוברית, בין השבוע החמישי לשבוע התשיעי של ההיריון, בשל פגם בתהליך איחוי החך. כמו מומים מולדים רבים ואחרים, לא ידועה סיבה מדויקת וחד משמעית להתפתחותו של מום זה. לרוב מדובר בשילוב של גורמים גנטיים וגורמים סביבתיים. במרבית המקרים (70%) המום מופיע בפני עצמו, ובחלק מהם (כ-30%), הוא מופיע כחלק מתסמונת גנטית. גורמי סיכון סביבתיים כוללים עישון, מחסור בחומצה פולית ותרופות מסוימות.

האם חך שסוע ושפה שסועה תמיד יופיע יחד?

לא תמיד. בחלק מהמקרים הם יופיעו ביחד ואילו במקרים מסוימים כל אחד מהם יכול להופיע לבדו. לרוב כאשר החך השסוע מופיע ללא שפה שסועה, יהיה קשה יותר לאבחן אותו לפני הלידה.

מהו הגיל המומלץ לניתוח לתיקון?

במרבית המקרים ניתוח לתיקון החך השסוע יבוצע בטווח שבין גיל תשעה חודשים לשנה. ישנה עדיפות לביצוע הניתוח לפני שהתינוק מתחיל לדבר, כדי למנוע פגיעה בהתפתחות השפה). מנגד, לא ניתן לבצע את התיקון גם בשלב מוקדם מדי, שכן מומלץ לחכות כדי למנוע פגיעה אפשרית בגדילה של הלסת העליונה.

ניתוח לתיקון חך שסוע

במהלך הניתוח מבוצעת סגירה של השסע, באמצעות רקמות מקומיות בחלל הפה. הניתוח נמשך כ-3-4 שעות. חשוב להקפיד על הוראות הרופאה המנתחת בתקופת ההחלמה ובמיוחד בשבועיים הראשונים בהם יש להימנע מיניקה, שתייה מבקבוק או מוצץ, והאכלה רק על ידי כפית, מזרק או כוס. הניתוח מבוצע אך ורק על ידי מומחית בכירורגיה פלסטית, עם התמחות-על בפלסטיקה של ילדים ותינוקות.

תיקון חך ושפה שסועים אצל ד״ר מיכל בנקלר

ד״ר בנקלר היא מנהלת שירות פלסטיקה של ילדים וצוות חך-שפה בבית החולים קפלן. בעלת התמחות בכירורגיה פלסטית והתמחות-על בפלסטיקה של ילדים ותינוקות מאוניברסיטת UTSW בטקסס – אחת המובילות בארה״ב בתחום זה. ד״ר בנקלר וצוותה מנוסים בביצוע ניתוחים מסוג זה, תוך מתן ליווי צמוד ואמפתי הן למשפחה והן לתינוק.

לפרטים נוספים וקביעת פגישת ייעוץ אצל ד״ר בנקלר – אתם מוזמנים להתקשר למספר הטלפון בראש העמוד ונשמח לסייע לכם.

הקודם   הבא

החלפת שתלים בחזה: מה חשוב שתדעי?

החלפת שתלים בחזה היא הליך נפוץ, שנשים בוחרות לעבור אותו מסיבות שונות....

להמשך קריאה
החלפת שתלים בחזה

חך שסוע: למה זה קורה ואיך מטפלים?

חך שסוע הוא פתח בתקרת הפה, הנגרם בשל סגירה לקויה של החך...

להמשך קריאה
חך שסוע